söndag 29 april 2012

Limeglasstårta

Min gode vän Marcus har fyllt år och förra lördagen hade han fest och ville jag skulle baka något gott till dessert. Det fick bli en limeglasstårta som jag tycker är helt underbart god..


Limeglasstårta.

8 pers

Botten:

300 gr mandelmassa
3 ägg

Riv mandelmassan på rivjärn. Dela äggen. Lägg undan gulorna, de ska användas till glassmeten sen.
 Blanda med en sked mandelmassan med äggvitorna till en kladdig blandning. Klicka
ut i en smord, bröad form med löstagbar kant ca 22 cm. Bred ut smeten
någorlunda jämnt.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 gr ca 20 min. Låt svalna under
bakduk, det tar ca 1 timme i rumstemperatur.

Glassmet:

1 lime
5 dl vispgrädde
1,5 dl florsocker

Tvätta limen noga. Riv skalet på fint rivjärn (endast det yttersta gröna). Klyv limen och pressa ur saften. 
Vispa grädden ganska hårt. Vispa äggulorna och florsocker. Blanda grädden, äggulorna och florsockret, limerivet och saften.

Häll smeten över den avsvalnade botten i samma form och ställ i frysen i minst 4 timmar.

Ta ut tårtan 30 min innan servering. Tag bort kanten och lossa eventuellt från bakforms botten och lägg över på annat fat. Garnera med några limeskivor.


Inga kommentarer: