måndag 9 april 2012

RECEPT - Fyllningar

Fluff

Räcker till 1 lager fyllning i en 24 cm stor tårtbotten.

3 dl vispgrädde
180 gr valfri choklad Plopp, Dumle, Center, Marabou etc.

Värm grädden i en kastrull (OBS!! Den får inte koka). Ta av från plattan. Hacka chokladen i mindre bitar
och lägg ner i grädden. Rör om till allt är smält, ställ kallt i minst 6 timmar, helst över natten.
Vispa upp med elvisp till en fluff och fyll ett lager i tårtan. 



Vaniljglasskräm

Räcker till 1 lager fyllning i en 24 cm stor tårtbotten.

2 dl mjölk
5 msk snabbmarsan pulver
2-3 dl vispad grädde

Häll upp mjölken i en skål. Häll i marsanpulvret och vispa tills det är klumpfritt.
Ställ in i kylen en stund. Vispa grädden lite hårdare.
Blanda samman allt och fyll ett lager i tårtan.


After Eight fluff

Räcker till ett lager i en 24 cm tårta.

3 dl vispgrädde
100 gr mörk choklad
50 gr after eight ca 6 - 7 st

Vispa grädden (den får inte koka). Hacka chokladen i mindre bitar 
och lägg i grädden. Vispa tills chokladen smält. Ställ in i
kylen över natten. Vispa upp till en fluffig grädde.


Hallon/jordgubbs mousse

Räcker till ett lager i en 24 cm tårta.

250 gr hallon/jordgubbar
3-4 msk snabbmarsanpulver
2-3 dl vispgrädde
1,5 msk strösocker

Tina och koka upp hallonenjordgubbarna. Mosa dem med en gaffel. Sikta ner marsanpulvret 
och blanda ordentligt. Låt svalna.
Vispa grädde med strösocker och blanda ihop med hallon/jordgubbs krämen.
Ställ kallt en stund.
Jag siktar ned marsanpulvret för att undvika klumpar.



Chokladkräm

Till att spackla, fylla och dekorera med.

1 dl kakao
1 dl strösocker
3 dl vispgrädde

Blanda kakao och strösocker i en skål. Häll på grädde och rör om.
Låt stå kallt 30 minuter till sockret löst sig. Vispa sedan fluffigt.


5 kommentarer:

Angelica sa...

Hej Anette!
täntke att jag kan svara på din fråga här i din blogg :)

Mina formar har jag köpt på;
www.tartkonst.se

Hon säljer dom styckvis och i ett set om alla fyra.

Ha det gott! MVH Angelica

Vardaxlyx sa...

Hihi lustigt att läsa om After eight fluff för den ska jag göra till helgen =) Mums tycker jag!!
KRAM

Tulipan´s bakverk sa...

Här kommer länken som utlovat. Verkar som att jag köpte upp alla spännen fast det står att de är beställningsvara så du kan säkert beställa av dem ;)

http://www.marikashobby.se/spanne-med-strass/1112-0

Jättefina skapelser du gör :)

Kram STina

Tulipan´s bakverk sa...

hm... vet inte om min tidigare kommentar kom med, tjoa om du inte fick min länk ;)

Malin sa...

Hejsan!
Tyvär har jag inga gamla maskiner att ta till.. =( Men pappa har varit snäll och köpt ett våffeljärn åt mig idag. =) Så då är det "bara" två saker att köpa själv. ;) Jag har ju annars en stor bakmaskin,men ibland är det ju just knivarna man vill åt.. Ja, en tårtkurs verkar jätteintressant för min del. Å Köping är ju ingen lång bit att åka. Det vore toppenkul. =) Hoppas att du får en trevlig helg nu! =)
Kram/Malin