onsdag 25 juni 2014

Chokladmousse

Tänkte jag skulle dela med mig av mitt favoritrecept på chokladmousse. 
Jag fick det av Anki Sjögren på Norrköpings Diversis för nåt år sedan och än har det inte svikit mig.


Chokladmousse
150 g choklad (vit, mörk, marabou)
100 g Philadelphiaost
2 dl vispgrädde

Vispa grädden. 
Smält chokladen över vattenbad eller i micron. Låt den svalna lite.
Vispa ner Philadelphian, rör kraftigt så inte chokladen stelnar.
Vispa ner 1/3 av den vispade grädden ordentligt i chokladsmeten.
Vänd sedan ner chokladsmeten i resterande av den vispade grädden.
Klar att använda som tårtfyllning ( räcker till ett lager i en form på 24 cm)
Eller varför inte bara smaska i dig av den som den är som dessert! 
Vill du ha den lite tjockare låter du den stå i kylen och 
sätta till sig en stund.

Inga kommentarer: