torsdag 29 mars 2012

Dagens luncher

Hade önskemål från min son om att komma och äta idag innan han gick till jobbet. Han ville ha amerikanska pannkakor och så fick det bli. Ialf till honom och hans syster som också åt innan jobbet. Hon lämnade sen sin lilla Prins här.
Jag själv hade redan tidigare i veckan bestämt att jag skulle äta Pitepalt. Och så fick det bli, gudars så gott det är. Nu har jag palt så jag kan äta resten av veckan.


För er som inte vet vad pitepalt är så är det finriven/mald rå potatis som blandas med kornmjöl, vetemjöl och salt. Det får sedan stå och svälla en stund innan man formar bollar och lägger i fläsktärningar i mitten. Dessa bollar kokas sedan i rikligt med vatten tills de flyter upp till ytan. De äts med lingonsylt och extrasaltat smör som läggs i palten efter att den delats. Jag gillar inte lingon till dessa läckerheter så det blir bara en smörklick och ett glas riktigt kallmjölk. Fast de är nästan godast som rester när de skärs i bitar och steks upp i en smörklick. Hur fett, flottigt och onyttigt som helst, men guda gott.

1 kommentar:

Malin sa...

Jag älskar amerikanska pankisar!! Så fluffiga och goda! MUMS

Hoppas att du får en fin morgondag!
Ska nu varva ner efter jobbet med en film..

Kram Malin